Powered By Blogger

Monday, April 26, 2010

Mengaji...

Sdg aku mncari idea untuk tulis entry baru...tetiba...sayup2 terdengar suara kanak2 mengaji...angin ketika hujan renyai2 membawa suara itu begitu hampir ke telinga ku...lantas terimbau kembali zaman kanak2 aku belajar mengaji... (ayt ini terlalu sastera kah??)

Aku start mengaji meby seawal umur 5 tahun...bermula drpd Muqaddam...yakni Alif Ba Ta.. mak n babah yg ajar aku mengaji...aku beruntung coz xperlu org lain yg ajar aku mengaji...so..x yah bersusah2 pg umah org lain utk mengaji...

Terus trang aku ckp...aku lmbab ckit bab2 ni...even mase drjh 1...surah2 lazim 3 Kul pon aku x brape hafal...kt skolah agama bila ustazah suruh hafal...mmg lmbt nak lngat...(agak bebal) huhu...kgkwn lain dah hafal..tp aku x hafal2 lg..haih..bnyk main n sakat kgkwn...cemana la ilmu snang nk masuk...

sehinggalah pd suatu hari....skolah agama aku ade wat pertandingan hafal al fatihah...n aku dgn bangganya pon join la...pe jadik mase ari pertandingan???? jeng..jeng...jeng...huhu...aku kantoi...abes tonggang langgang ayat tuh aku bc...lom smpt bes ayat...aku dah stop..malu....tu la...ustazah suh hafal surah xnak hafal betol2...pastu gatal nak join...(pdn muka la)..hehe...n start dr tuh la aku tanamkan azam n tekad nak hafal surah betul2..

mak n babah mmg garang bila ajar ngaji...skali kene tengking..bercucuran ayor mata cam paip bocor...bila ngaji smbil nangis...lg la kene marah...yelah...ayat yg kuar lgsong x betol...heeee....pastu...aku juz mampu menangis teresak2 hingga terhenjut2 bahu aku...dan kesudahannya....kene qada' arini pnye utk esok coz xlh stop nangis...(ciwek gile minah nih)

bila aku berumah tangga krg...hope aku lh ajar anak2 aku mengaji mcm mak n babah ajar aku n adik2 beradik aku yg lain smpi khatam...so...aku kene elokkan lah bacaan n tajwid aku...baru lh ngajar org...bila dah besar nih...jrg betol dpt bace Quran...melainkan bace ayt2 tuh mase solat...tu pon ayat yg same diulang2...

Mudah2an....aku xlupa lgsung nak bc Al Quran...bkn ape...smkin kte dwasa...smkin kte jauh dgn Kalam Suci tuh...=(...Ya Allah...amunkan lah dosa hambamu yg terlalu hina ini...jgnkan Kau jauhkan hatiku dprd menerima hidayahMu Ya Allah...Amin

No comments: